Helena Elshout
Helena Elshout is gefascineerd door de kracht van verhalen en de mechanismen achter macht en privilege. Ze studeerde Taal- en Letterkunde Frans-Duits aan de universiteiten van Gent, Bamberg (DE) en Fribourg (CH). In haar doctoraat onderzocht ze de narratieve kracht van beeldspraak in Duitstalige kortverhalen. Ze schreef artikels over verteldynamieken in theaterteksten en op scène. Vanuit het Museum voor schone kunsten in Gent coördineerde ze een multidisciplinair Europees project rond collectieve en participatieve creatie.
Ze was voorzitter van Multatuliteater Gent en zit in het bestuur van de beweging voor kritisch burgerschap Labo vzw. Als regie-assistent, dramaturge en procesbegeleider werkte ze nauw samen met o.a. Marijke Pinoy, Peter Aers, Selma en Sofiane Ouissi en Rona Kennedy. Ze volgde de opleiding Participatief Drama bij Formaat in Rotterdam en de LUX regie cursus bij Wisper. Van jongsaf is ze gepassioneerd door theater en zette ze haar schouders onder tal van producties in alle mogelijke rollen: spel, productie, dramaturgie, coördinatie... Binnen het verhalenproject Migrating Dialogues werkt ze aan de performance ‘Bamama’ over het leven van haar oma in Congo. Voor haar gedurfde regiedebuut zet ze SMEER van Jan Arends op de planken bij Multatuliteater Gent: een wereldpremière.
Meegespeeld in / meegewerkt aan
De Weldoener des vaderlands
Zoekende vrouwen, falende mannen
Ter gelegenheid van 100 jaar Vooruit zetten Multatuliteater en Vooruit hun gemeenschappelijke geschiedenis in de verf !
Vervloekt zijn alle vrouwen
De grootste non-talenten op deze aardbol strijden om de titel.